torsdag 19 april 2012

Decupage

 Det är ett bra tag sedan som jag gjorde decupage. Men igår fick jag insperationen tillbaka. 

Man kan göra decupage på precis allt, det är bara fantasin som sätter stopp.
Som här tex har jag gjort decupage på en lampskärm. Jag har använt mig utav decupagelack för textil och en servett som jag tagit bort det översta lagret på och lackat fast.

                                                                                                                                                                                         

Tyckte blomkrukan såg så grå och tråkig ut (kan ju bero på att den var grå) så jag målade den med antik vit hobbyfärg. Sedan tog jag en servett och klippte ut rosorna ifrån. Därefter tog jag bort det yttersta lagret utav servetten (det med mönstret) och satte där jag ville ha det på krukan. Till sist  lackade jag på servetterna med decupage lack.


Min favorit en tavla. Ramen köpte jag på bi kupan för ett bra tag sedan. Den var vit med en guld kant. Jag började med att måla den sandfärgad. När det torkat målade jag på ett lager utav crackeleringslacket. Lät det torka en liten stund och avslutade med att måla antikvit färg över. När allt torkat crackelerade färgen och ramen ser gameldags ut. Precis likadant gjorde jag med bakgrunden på tavlan. Sedan lackade jag en servett uppepå som är en utav mina favoriter.


En kista blev en tändsticksask fast den har jag altrat med vanliga scrapbooking pappren.


Ett skåp som jag dekorerat med blommor och en hel del annat som jag tyckte passade.



Ett grått och tråkigt sement hjärta blev vitt med hjälp utav hobbyfärg och sedan en utklippt på lackad servett.

Varför ha tråkiga blomkrukor när man kan göra dem fina med favorit servetter, de tillhör min servis från  Ikea.


En "sy hylla" fick rispapper på sig som man ofta använder sig utav när man arbetar med decupage. Men personligen tycker jag det blir mycket finare med servetter.



Små tjejerna älskar hästar och vad är då inte bättre än och knåpa ihop en liten tavla till dem, som de kan hänga upp i sitt rum.


Här i har jag mina tandpetare. Denna burk är bland det första som jag gjorde decupage på. Jag har målat glas burken med sandfärg sedan har jag lagt på crackelerings lack. Denna sorts crackelering använder man 2 flaskor till. När det torkar spricker färgen under och det blir mönster, som man kan  lägga ett sorts pulver i så blir de tydligare.



En liten resväska behövde en uppfriskande renovering. Har här använt mig utav några olika servetter som jag rivit sönder och sedan lappat ihop över varandra med hjälp utav decupagelack.





                                            Caroline

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar